‘Ingesloten krachten’ is voortuin Komeet

Fotoreportage...

Lier: In de voortuin van Sporthal ‘De Komeet’ werd een sculptuur van de Lierse kunstenaar Hugo Verheyen geplaatst. Burgemeester Frank Boogaerts mocht het abstracte beeldhouwwerk onthullen. In zijn toespraak gaf hij en toelichting betreffende de kunstenaar en een van zijn creaties ‘Ingesloten Krachten’.

“Hugo is een rasechte Lierenaar, maar is niet de man die de publiciteit opzoekt.
Hij is hier geboren in 1935 in Lier en is voornamelijk autodidact beeldhouwer.  Hugo heeft scholing gekregen in de academie van Lier onder begeleiding van Rene Boschmans, genoot lessen van Eduard Vereycken en ook tekenlessen bij Hector Connerlinckx.”
Boogaerts gaf een opsomming van de nationale en internationale prijzen die Vermeylen kreeg.
éInhoudelijk evolueerde zijn werk van figuratief naar abstract. De figuratieve beelden in keramiek en ijzer zijn voornamelijk een uitdrukking van falen, verslagenheid, onderdrukking van de kleine mens, onmacht en afnemende levenskrachten.  De keramieken beelden vaak afgeleefde, teneergeslagen figuren uit met hangende schouders een doorgroefd gezicht.    Bij zijn figuratieve paarden, vaak uitgewerkt in metaal, wordt er veel gevallen, zowel door paard als ruiter en dat staat als metafoor voor het ‘falen’ van de mens.  De paarden zijn ook symbool voor levenskracht.  Een ziek, een gehalveerd of gevallen paard is de kwijnende levenskracht of verwijzing naar het vergankelijke en het sterven.  Bij zijn abstracte werken in marmer en andere stenen worden voornamelijk thema’s van beperking, communicatie, liefde, gezinsleven, torment, dualiteit tussen man en vrouw weergegeven.  Toch schemert er steeds een erotisch geladen schoonheidsstreven door.  De curven zijn wulps, de rondingen uitdagend en de opgerichte lijnen vaak penetrant. Zonder uitzondering vragen zijn marmers en albasten om gestreeld te worden.  Elk werk van Verheyen vertelt een verhaal en allen en allen samen vertellen ze het verhaal van het leven.”

Ingesloten Krachten
“Het bekijken van een beeldhouwwerk, zeker een abstract beeld, vraagt een inspanning van de toeschouwer.  Met een kleine hulp van de kunstenaar, door het geven van een titel, wordt het begrijpen gemakkelijker.  Met het beeld ingesloten krachten heeft Verheyen getracht een veel voorkomend probleem om te zetten in een sculptuur :  de behoefte van zelfontplooiing via natuurlijke talenten en intelligentie.  Veel talenten gaan verloren door de opvoeding, gebrek aan vrijheid, cultuur en soms geldgebrek.  Maar de voornaamste oorzaak van het niet ontplooien van talenten is het gebrek aan zelfdiscipline, want dat vraagt een enorme inspanning.  Dit is spijtig, zo gaat er veel verloren. Dat is de boodschap die Hugo met dit werk wil brengen.” (SDW/foto’s SDW)

 

 

 

 

 

Dit artikel delen op social media

Tweet